Ryanair: Η αναγκαστική «προσγείωση» στην Αθήνα


Οι ραγδαίες ανακατατάξεις που συντελούνται στο χώρο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους (LCC), οι ειδικές συνθήκες ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά σε συνδυασμό με το «κενό αέρος», αλλά και τις θετικές προοπτικές του ελληνικού τουρισμού τα αμέσως επόμενα χρόνια είναι οι λόγοι που δρομολόγησαν την επίσημη «άφιξη» της ιρλανδικής Ryanair στην Αθήνα.


Η πρόθεση της Ryanair να δημιουργήσει βάση στην Αθήνα ήταν γνωστή από καιρό. Ήθελε, όμως, προηγουμένως να εξασφαλίσει μειωμένα τέλη χρήσης στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», κάτι που δεν δέχονταν οι άλλες αεροπορικές εταιρείες αν οι μειωμένες τιμές δεν ίσχυαν για όλους. Η μείωση των τελών χρήσης στο αεροδρόμιο της Αθήνας, ωστόσο, σκοντάφτει στην περίφημη σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με τη γερμανική Hochtief.

Γιατί, όμως, αυτό που δεν έγινε επί πολλούς μήνες, αναγγέλθηκε από την ιρλανδική εταιρεία τώρα. Χωρίς, μάλιστα, ειδικά μειωμένα τέλη χρήσης στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας;

Η απάντηση βρίσκεται στα στοιχεία επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου της Αθήνας από την αρχή της οικονομικής κρίσης (2008) μέχρι σήμερα.

Η «βουτιά» στα επίπεδα των 12,5 εκατ. διακινούμενων επιβατών αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό και το «κενό αέρος» του ελληνικού τουρισμού.

Ένα κενό αέρος που αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα του ελληνικού τουρισμού στην προσπάθειά του να σκαρφαλώσει πιο ψηλά και, ταυτόχρονα, αποτελεί ένα Ελντοράντο που πολλοί θέλουν να εκμεταλλευτούν.

Με την επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας να έχει πέσει στο ναδίρ και σε συνδυασμό με τις θετικές προοπτικές του ελληνικού τουρισμού τα αμέσως επόμενα χρόνια, μειώνεται το όποιο επενδυτικό ρίσκο και αυξάνονται γεωμετρικά οι προσδοκίες για υψηλά, άμεσα κέρδη. Αυτό ακριβώς θέλει να εκμεταλλευτεί η ιρλανδική εταιρεία.

Οι κύριοι λόγοι για την άφιξη της Ryanair συνδέονται με τις ανακατατάξεις στην αγορά των εταιρειών χαμηλού κόστους αλλά και την αναζήτηση νέων δυναμικών αγορών.

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η Β. Αμερική και η Ευρώπη διατηρούν τα σκήπτρα στην αγορά αεροπορικών μετακινήσεων χαμηλού κόστους. Οι πιο δυναμικά ανερχόμενες αγορές του πλανήτη βρίσκονται σε άλλες περιοχές όπως τον Ειρηνικό.

Αντίθετα η ανάπτυξη των εταιρειών χαμηλού κόστους στην Ευρώπη δείχνει να «φρενάρει». Αναπόφευκτα, η Ryanair που αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία του είδους στην Ευρώπη, υποχρεώνεται να αναπροσαρμόσει τη στρατηγική της για να διατηρήσει τα σκήπτρα.

Το νέο προφίλ της ιρλανδικής εταιρείας υιοθετεί στοιχεία των αεροπορικών εταιρειών «κλασικού» τύπου σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την αξιοπιστία της, να απευθυνθεί σε νέα πελατεία και, τελικά, να ισχυροποιήσει το brand name της.

Η νέα στρατηγική της Ryanair προβλέπει, μεταξύ άλλων, την επέκταση των δραστηριοτήτων της ώστε να εξυπηρετεί τις μετακινήσεις ομάδων ατόμων (γκρουπ) και τα επιχειρηματικά ταξίδια. Περιοχές της αγοράς, δηλαδή, όπου κυριαρχούν σήμερα οι παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες και οι αερομεταφορείς που ελέγχουν οι μεγάλοι τουρ οπερέιτορ.

Στη νέα στρατηγική της Ryanair, η Ελλάδα «κουμπώνει» τέλεια, καθώς βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις μαζικές μετακινήσεις για λόγους διακοπών ενώ οι θετικές προοπτικές του ελληνικού τουρισμού αποτελούν επιπλέον δέλεαρ.

Οι «επιθετικές» κινήσεις της Ryanair στην αγορά εντάσσονται σ'ένα πενταετές πλάνο ανάπτυξης σύμφωνα με το οποίο μέχρι το 2019 η εταιρεία θα διακινεί 110 εκατ. επιβάτες (έναντι 81 εκατ. το 2014) και ο στόλος της θα απαρτίζεται από 420 αεροπλάνα, τα 175 από τα οποία βρίσκονται υπό παραγγελία και θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται σταδιακά από το Σεπτέμβριο του 2014.

Τα 175 νέα αεροπλάνα υποχρεώνουν την ιρλανδική εταιρεία να αναζητήσει άμεσα τρόπους για να τα γεμίσει, τοποθετώντας τα σε νέες γι'αυτήν αγορές όπως η Ελλάδα και απευθυνόμενη σε νέα πελατεία.

Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους βρίσκονταν, παραδοσιακά, στα «μαχαίρια» με τα γραφεία ταξιδίων. Ο λόγος είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες του είδους δεν ήθελαν να πληρώνουν προμήθειες στους ταξιδιωτικούς πράκτορες κι έτσι δέχονταν κρατήσεις μόνο μέσω των ιστοσελίδων τους στο Ιντερνετ και αποκλειστικά στα δικά τους συστήματα κρατήσεων.

Τώρα, όμως, όλα αλλάζουν καθώς η Ryanair «καίγεται» να γεμίσει τα 175 νέα αεροπλάνα που έχει παραγγείλει. Σε συνδυασμό με την απόφασή της να επεκταθεί στην αγορά των γκρουπ και του επιχειρηματικού ταξιδιού, οι λύσεις που είχε στη διάθεσή της δεν ήταν πολλές αλλά...μονόδρομος: να συνεργαστεί με τα γραφεία ταξιδίων για να κάνουν κρατήσεις για λογαριασμό της.

Αυτό σημαίνει ένα πράγμα: συνεργασία με έναν από τους τρεις πανίσχυρους «παίκτες» που διαθέτουν συστήματα κρατήσεων (Global Distribution Systems).

Και ω του θαύματος, μόλις τις προηγούμενες μέρες επιβεβαιώθηκε ότι η Ryanair συζητά με την Travelport, την Amadeus και την Sabre προκειμένου να επιλέξει το δίκτυο κρατήσεων με το οποίο θα συνεργαστεί.

Εξέλιξη η οποία, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να επηρεάσει θετικά τον ελληνικό τουρισμό ο οποίος αναζητά περισσότερες αεροπορικές θέσεις από διαφορετικές αγορές.

Η δυνατότητα κρατήσεων στην Ryanair από γραφεία ταξιδίων (το ίδιο έκανε πριν μερικά χρόνια η ανταγωνίστριά της Easyjet) δίνει τη δυνατότητα στον ελληνικό τουρισμό να μειώσει την, σχεδόν απόλυτη, εξάρτησή του από τους μεγάλους ευρωπαίους (δηλ. Γερμανούς) τουρ οπερέιτορ, βάζοντας στο «παιχνίδι» περισσότερους μικρούς «παίκτες».

Σήμερα, πολλοί μικρού μεγέθους αλλά ιδιαίτερα ποιοτικοί τουρ οπερέιτορ υποχρεώνονταν είτε να απευθυνθούν για αεροπορικές θέσεις, είτε στους ισχυρούς τουρ οπερέιτορ, είτε στις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες. Και στις δύο περιπτώσεις πλήρωναν τις θέσεις σε αυξημένες τιμές με αποτέλεσμα η τιμή του «πακέτου» που προσέφεραν στους πελάτες τους να είναι «τσιμπημένη» και η Ελλάδα να εμφανίζεται ως ακριβός προορισμός.

Από την είσοδο των εταιρειών χαμηλού κόστους στα γνωστά συστήματα κρατήσεων θα μπορέσουν να επωφεληθούν και τα ελληνικά ταξιδιωτικά γραφεία εισερχόμενου και εξερχόμενου τουρισμού.

Ταυτόχρονα, δημιουργούνται προϋποθέσεις για να γίνουν φθηνότερα τα ταξίδια των Ελλήνων στο εξωτερικό. Είτε με τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων είτε, συνολικά των πακέτων για εκδρομές, ενώ αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά οι προορισμοί που θα έχουν στη διάθεσή τους.




Σχόλια